tirsdag 29. mars 2011

Oppå lauvåsen væks det gutter

Leggerutiner skal man ikke tulle med, her i huset synges det en valgfri sang i hver seng.

Hos Vesla er valget basert på "ulenissen" (hvem bryr seg vel om når på året man synger om noe hyggelig) "lille kattepus" (som mor i huset glatt hadde sett at vi aldrialdrialdri må synge igjen) eller "binke stjene"  (som er denne tidens favoritt, heldigvis). Temmelig uskyldige sanger, med uskyldige bilder på netthinnen.

For Eldste er valget mye mye enklere, det har vært repeat på "aldri mer Hiroshima" siden hun var 2. Hva kan vel være bedre enn å sovne med minnet om flere hundretusen døde.. Altså, hun vet jo ikke hva som har skjedd der, det er bare det at sangen er ganske lang og det leker barn i en bakgård!

I Øverste etasje, der synger vi enten "Thula Sana" (jeg har selvsagt ikke forklart betydningen av den sangen heller, hun er jo liten)  eller altså som tittelen viser til "vise for gærne jinter", og det er fra Øverste etasje utspringet til en endeløs rekke av babling om leggerutiner kommer. I dag falt valget på Prøysen, mor sang med den sangstemmen hun ikke har, og jenta ligger tankefullt stille før hun undrer seg over at det jo må være veldig vondt i tissen ... Det tok noen sekunder før jeg hang over senga og lo, den stakkars ungen sovner altså med bildet av en hel gjeng med gutter, tredd på strå,  igjennom tissen.

I morgen tror jeg vi satser på so, ro, lille venn ganger tre!

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Leste det innlegget om Tirill.Så utrolig flink du er til å skrive.Falt en tåre når jeg leste det sterke innlegget.
    Selv om det ikke blir det samme, så mistet jeg mamma da jeg var ni år.Jeg kjenner veldig igjen den sorgen.Tenker på henne hver dag.
    Men livet må bare videre.Sånn er det bare. Vi møter de nok igjen en dag.
    Ellers må du ha en fin helg.
    legger meg til som følger.
    klem

    SvarSlett
  2. Så koselig blogg:)
    Legger meg til som følger og gleder meg til å følge deg videre:)
    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  3. Flott blogg du har, følger deg videre jeg :)

    SvarSlett